środa, 18 grudnia 2013

Przysiądźmy...

Powoli dobiega końca moje wyzwanie z pompkami. O ile początek nie był trudny, to w pewnym momencie rozpoczęłam walkę o każdą kolejną. A ponieważ ręce mam z natury słabe, to bywało naprawdę ciężko. Jako iż lubię wyzwania, bo motywują mnie dość skutecznie postanowiłam postawić przed sobą kolejne. Tym razem popracujemy nad nogami i pośladkami. Niby banalnie, bo przecież to "tylko" przysiady... Może czas świat nieszczególnie sprzyja ćwiczeniom, ale warto pomyśleć o nadchodzącym karnawale...

Fot.: Cathe Friedrich

Nie bez powodu przysiad nazywa się królem ćwiczeń, bo to proste ćwiczenie, które pozwala nam prowadzić zdrowe i szczęśliwe życie. Podczas robienia przysiadów nogi, tułów i biodra powinny być ustabilizowane. Przysiady można wykonywać z obciążeniem, ale na początek warto skupić się na poprawnym ich wykonywaniu, a obciążenia zostawić sobie na później, gdy już wzmocnimy nogi i plecy.

Podobnie jak w przypadku innych ćwiczeń, również przy wykonywaniu przysiadów ważne jest ich poprawne wykonywanie, w przeciwnym razie możemy nabawić się kontuzji i niepotrzebnych cierpień.

Jak prawidłowo wykonać przysiad?
Przysiady należy wykonywać na całych stopach (nie odrywamy ani palców, ani pięt). Nogi muszą być w niewielkim rozkroku - jedynie takim, aby łatwo było utrzymać równowagę.

Reklama

Należy stanąć prosto - nie garbić się, brzuch trzymać wciągnięty. Nie wolno zadzierać głowy, ani opuszczać jej w dół. Głowa powinna być naturalnym przedłużeniem kręgosłupa.
Kąt między udem a podudziem powinien wynosić ok. 90 stopni. Pośladki, w trakcie wykonywania przysiadu, należy wychylić w tył, żeby kolana nie wychodziły przed palce u stóp. Wygląda to tak, jakbyśmy chcieli usiąść na niewidzialnym krześle.
Dla równowagi, żeby nie przewrócić się w tył, gdy mocno wypniemy pośladki, można prostować ramiona w przód lub użyć hantli - wtedy ręce powinny być skierowane ku dołowi.
Przysiady należy wykonywać powoli - wytrzymać w przysiadzie 5-10 sekund i dopiero się podnieść.


Czytaj więcej na http://www.styl.pl/piekno/fitness/news-przysiady-na-jedrne-posladki,nId,994638?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
Popularne kucanie, którego uczono nas w szkole nie jest przysiadem i nie ma z nim nic wspólnego! Przysiady wykonujemy na całych stopach, bez odrywania palców i pięt. Nogi muszą być w niewielkim rozkroku, ale tylko takim, który pozwala nam utrzymać równowagę. Stajemy prosto, nie garbimy się i wciągamy brzuch. Głowę i kręgosłup trzymamy prosto. Kąt między udem a podudziem w prawidłowo wykonanym ćwiczeniu powinien wynieść 90 stopni. Pośladki w trakcie wykonywania ćwiczenia wychylamy do tyłu, tak, aby kolana nie wychodziły poza linię stóp. To trochę tak, jakbyśmy chciały usiąść na niewidzialnym krześle. W pozycji tej wytrzymujemy ok. 5-10 sekund.

Dla tych, którzy wolą technikę obrazkową:
Jak prawidłowo wykonywać przysiady?
Przysiady należy wykonywać na całych stopach (nie odrywamy ani palców, ani pięt). Nogi muszą być w niewielkim rozkroku - jedynie takim, aby łatwo było utrzymać równowagę.

Reklama

Należy stanąć prosto - nie garbić się, brzuch trzymać wciągnięty. Nie wolno zadzierać głowy, ani opuszczać jej w dół. Głowa powinna być naturalnym przedłużeniem kręgosłupa.
Kąt między udem a podudziem powinien wynosić ok. 90 stopni. Pośladki, w trakcie wykonywania przysiadu, należy wychylić w tył, żeby kolana nie wychodziły przed palce u stóp. Wygląda to tak, jakbyśmy chcieli usiąść na niewidzialnym krześle.
Dla równowagi, żeby nie przewrócić się w tył, gdy mocno wypniemy pośladki, można prostować ramiona w przód lub użyć hantli - wtedy ręce powinny być skierowane ku dołowi.
Przysiady należy wykonywać powoli - wytrzymać w przysiadzie 5-10 sekund i dopiero się podnieść.


Czytaj więcej na http://www.styl.pl/piekno/fitness/news-przysiady-na-jedrne-posladki,nId,994638?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Kiedy już wypracujemy właściwą technikę i będziemy czuli, że przysiad, to za mało, można dołożyć obciążenie na ręce lub wykonywać przysiady ze sztangą na ramionach - oczywiście zaczynając od niewielkich obciążeń.

Zalety wykonywania przysiadów:
  • budują mięśnie i pomagają spalać kalorie
  • choć ćwiczenie głównie skierowane jest do mięśni nóg, pracuje całe ciało
  • pomagają uzyskać płaski brzuch i kształtują pośladki
  • poprawiają metabolizm
  • dzięki przysiadom codzienne czynności będą dla nas łatwiejsze
  • pomagają utrzymać równowagę ciała, sprawność, a tym samym chronią nas przed urazami
Nie jest prawdą, że przysiady są niebezpieczne dla kolan czy pleców - to tylko wymówki. Może tak się stać, o ile nie wykonujemy ćwiczeń prawidłowo lub mamy przeciwwskazania zdrowotne do ich wykonywania.

No to startujemy...