sobota, 25 lipca 2015

Dress code rozkodowany: business casual

Znajomość zasad ubioru jest bardzo ważna. Dzisiejszy będzie na przykładzie. Wyobraź sobie, że jedziesz na konferencję służbową. Zaznaczono ci, że obowiązuje strój business casual. Nie do końca wiesz co to znaczy, więc ubierasz nową, letnią sukienkę i sandały, bo chcesz wyglądać dobrze. Kiedy docierasz na miejsce, rozglądasz się i czujesz się bardzo niekomfortowo. Jakbyś była nieubrana. Pozostali również przyglądają się Tobie nieco zakłopotani... Dlatego dziś rozkodujemy właśnie ów business casual.

Źródło zdjęć: Pinterest


O ile styl casual jest na tyle swobodny, że wymyka się wszelkim definicjom, o tyle styl business casual nadal jest stylem swobodnym, ale przeznaczonym do pracy, tzw. stylem biurowym. Sprawdza się doskonale podczas mniej formalnych spotkań czy służbowych wyjazdów. Ale swobodny w tym przypadku, nie oznacza, że nie ma tutaj zasad...  Ma on być po prostu wygodny, ale mieć klasę, która pozytywnie wpływa na wizerunek Twój i Twojej firmy. Należy też pamiętać, że nie tylko zbytnia nonszalancja będzie tutaj źle wyglądać, ale i przesadna elegancja może okazać się nie na miejscu.


Próżno szukać jednak ścisłej definicji dla "business casual". Niektóre źródła podają, że dopuszcza on spodnie i spódnice w kolorze khaki, koszulki polo z krótkim rękawem, koszule noszone bez marynarki, ale nie dopuszcza tenisówek, obcisłych i krótkich spódnic, t-shirtów i bluz sportowych. Inne źródła podają, że strój ma mieć nadal klasyczne kroje, tyle, że dopuszcza większą paletę kolorów - od czerni, poprzez szarości, granat, khaki na bieli i jej odcieniach skończywszy. W istocie więc należy uważać, aby nie dać się zwieść słowu "casual" w nazwie.



Spróbujmy jednak trochę uporządkować ten styl:

1. Spódniczki i sukienki muszą mieć długość co najwyżej rąbek nad kolano. Mini jest tutaj niedopuszczalne.

2. Kolory czarny i szary jako te najbardziej formalne, są najbezpieczniejsze, ale oczywiście możemy pozwolić sobie na większą paletę kolorów. Nadal nie mogą być one jednak zbyt krzykliwe.

3. Unikamy sukienek z głębokimi dekoltami oraz takich z głębokimi rozporkami lub rozcięciami.

4. Obcisłe sukienki i spódnice są nie na miejscu, podobnie jak letnie, zwiewne sukienki.

5. Swoboda tego stylu wyraża się w tym, że zamiast żakietu czy marynarki możesz włożyć bluzkę koszulową, bliźniak lub sweter w połączeniu ze spódnicą lub spodniami. W przypadku kobiet ta dowolność wyboru bluzek jest całkiem spora, warto jednak pamiętać, by nie były to bluzki zbyt wyzywające czy np. w panterkę.

6. Wszystkie części garderoby muszą być wykonane z dobrej jakości materiałów i nie mogą być "ologowane" czyli prezentować widocznego logo producenta czy marki. Odpadają również zupełnie sportowe kroje.

7. Spodnie "business casual" muszą mieć wciąż klasyczny krój i być eleganckie, ale możemy sobie pozwolić na większą dowolność tkanin. W przypadku spódnic - mogą być one wzorzyste lub w wyrazistych barwach, ale tylko w połączeniu ze stonowaną górą. Z całą pewnością odpadają dżinsy, a nawet jeśli pracodawca je dopuszcza, to muszą być one stonowane. Te poszarpane oraz typu boyfriend na pewno nie znajdą uznania.

8. Jeśli zakładasz bluzkę lub sukienkę z odkrytymi ramionami, koniecznie musisz włożyć marynarkę.

9. Dodatki - dyskretna, najlepiej srebrna, biżuteria i klasyczna torebka. Nie zapomnij o rajstopach!

10. Buty wygodne, ale eleganckie, w stonowanych barwach. Najlepiej półbuty lub czółenka na niewielkim obcasie z zamszu lub skóry. Dopuszczalne są także baleriny i buty z wyciętym palcem. Zapomnij jednak o japonkach, sandałach i butach sportowych.



Czy business casual sprawdzi się w każdej pracy? Z pewnością nie - w instytucjach finansowych oraz wysokich urzędach państwowych wymaga się, aby strój wyrażał profesjonalizm i tam business casual może okazać się zbyt swobodny.

No dobrze, a co z panami? Business casual to dla panów przede wszystkim brak garnituru i krawata. Warto to mieć na uwadze, bo w tym stylu nadmiar elegancji też nie jest dobrze odczytywany. Większą dowolność mamy także w doborze kolorystyki koszul, ale wciąż muszą to być koszule gładkie lub w dyskretny wzór. Koszula musi mieć jednak długie rękawy i być zestawiona z marynarką. Ta druga nie musi być jednak w kolorze spodni. Dopuszczalna także jest koszulka polo ze swetrem. Na pewno nie mieszczą się w ramach męskiego business casual dżinsy i sztruksy oraz sportowe obuwie. Jakie zatem buty? Mokasyny lub półbuty - najlepiej czarne lub brązowe, ale mogą być również granatowe.



Choć pewnie nie raz po głowie chodziła Wam pokusa, by trochę nagiąć biurowe zasady i ubrać się bardziej odlotowo, warto pamiętać, że strój jest naszą wizytówką i to ona jako pierwszy wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani. Warto więc trzymać się wyznaczonych zasad, bo w ten sposób pokazujemy jak wiele jesteśmy warci dla pracodawcy, również tego potencjalnego.

Jak widać pewna dowolność tutaj jednak jest, bo strój business casual jest różnie interpretowany w różnych firmach. Warto więc dopytać u pracodawcy co kryje się pod tym hasłem lub co jest niedopuszczalne. A najlepiej obserwować innych pracowników...



A Wy jak się ubieracie do pracy?