niedziela, 20 kwietnia 2014

20 powodów, żeby rzucić palenie

Nigdy nie udało mi się od nowego roku. Nigdy nie udało mi się od poniedziałku, od nowego miesiąca czy od pierwszego dnia wiosny. Przestałam natychmiast, kiedy dowiedziałam się, że jestem w ciąży i wróciłam niemal od razu po zakończeniu karmienia piersią. Ale wczoraj przy okazji urodzin postanowiłam zrobić sobie prezent i z tym skończyć. Tak, chcę to zrobić dla siebie. Chcę przestać palić papierosy, które towarzyszą mi już ponad dziesięć lat. Trzymajcie kciuki...



Dlaczego właściwie zaczęłam palić? Chyba dla towarzystwa - w pewnym momencie mojego życia (również zawodowego) papierosy ułatwiały nawiązywanie kontaktów, z czasem odkryłam, że papierosy mnie wyciszają i uspokajają, a czasem pobudzają czy ułatwiają skupienie się na pracy. Z czasem palenie papierosów stało się dla mnie przyjemnością i metodą na stres. Nikotyna pozwalała mi odreagowywać złe emocje i zabijać nudę, np. gdy akurat na kogoś czekałam.

Nie zamierzam jednak pisać hymnów pochwalnych na cześć papierosów, bo jest i ciemniejsza strona palenia. Przede wszystkim taka policzalna - traci się mnóstwo pieniędzy. Pamiętam, jakieś 10 lat temu paczka papierosów, które paliłam kosztowała 4,50 zł, dziś kosztuje trzy razy tyle. Palenie to także szybsze starzenie się skóry, nieświeży oddech, nieprzyjemny zapach ubrań oraz zwiększone ryzyko wielu chorób. Czy mogę więc zrobić dla siebie coś lepszego z okazji urodzin, niż rzucenie palenia?


A Ty potrzebujesz powodów, żeby przestać palić? Proszę bardzo...
  1. Nie będziesz musiał płacić za papierosy co roku więcej i więcej - podatki idą w górę z roku na rok i nic nie zapowiada, żeby miało się to zmienić. Akcyza z papierosów to doskonałe źródło dochodu dla budżetu państwa.
  2. 5 mln ludzi rocznie umiera na świecie z powodu papierosów. Jeśli palisz masz dużą szansę dołączyć do tego grona, a każdy rok palenia skutecznie cię do tego przybliża.
  3. Dym tytoniowy zawiera substancje chemiczne, które są szkodliwe zarówno dla palących, jak i niepalących. Znajduje się w nim ponad 7000 substancji chemicznych, z których 250 na pewno jest szkodliwych. Z tej liczby aż 69 substancji jest rakotwórczych.
  4. Jeśli przestaniesz palić, Twoje szanse zachorowania na raka, choroby serca, udar, zaćmę czy inne choroby zacznie spadać.
  5. Palenie przyspiesza upośledzenie umysłowe - w podeszłym wieku tempo spadku formy umysłowej jest do pięciu razy szybsze u palaczy niż u osób niepalących. Chroniczne palenie tytoniu jest szkodliwe dla mózgu i przyspiesza pojawienie się choroby Alzheimera.
  6. Będziesz wdychać mniej zarazków - papierosy zawierają sporo różnych drobnoustrojów, które wdychane są razem z dymem.
  7. Palenie szkodzi niemal każdemu narządowi organizmu i pogarsza ogólny stan zdrowia. Powoduje raka płuc, przełyku, krtani, jamy ustnej, gardła, nerek, pęcherza, trzustki, żołądka, szyjki macicy i ostrą białaczkę szpikową. Palenie powoduje także choroby serca, udaru, tętniaka aorty, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, astmę, złamania szyjki kości udowej oraz zaćmę. 
  8. Palacze są bardziej narażeni na rozwój zapalenia płuc i inne infekcje dróg oddechowych - przestaniesz palić, będziesz rzadziej chorować.
  9. Palenie papierosów zwiększa ryzyko zachorowania na toczeń. Jest to przewlekła choroba autoimmunologiczna, która może spowodować stan zapalny, ból oraz uszkodzenia tkanek w organizmie. Mimo, że niektóre osoby z toczniem mają łagodne objawy, mogą one stać się bardzo dotkliwe.
  10. Po rzuceniu palenia lepiej poczujesz wszystkie zapachy i zrozumiesz, jak odpychający jest zapach papierosów.
  11. Palenie papierosów w ciąży może powodować przedwczesny poród oraz niską wagę urodzeniową dziecka. Kobieta, która pali w czasie ciąży lub zaraz po niej zwiększa ryzyko zgonu niemowlęcia z powodu nagłej śmierci łóżeczkowej. 
  12. Bez papierosów łatwiej będzie ci się oddychać i skończy się problem dokuczliwego kaszlu.
  13. Narażenie niemowląt na dym tytoniowy może zwiększać wystąpienie kolek. Kolki często zaczynają się kilka tygodni po urodzeniu i trwają do osiągnięcia przez niemowlę 4 miesięcy. Dziecko jest drażliwe, płacze, ma czerwoną twarz, zaciśnięte pięści, podkurcza nóżki i krzyczy. 
  14. Palenie może przekładać się na twoje życie w sypialni - mężczyźni, którzy palą, są bardziej narażeni na zaburzenia erekcji. W przypadku kobiet pobudzenie jest trudniejsze.
  15. Pierwsze korzyści z rzucenia palenia odczujesz już po 20 minutach od wypalenia ostatniego papierosa, bo tętno i ciśnienie krwi zacznie wówczas wracać do normy. Po ośmiu godzinach zacznie spadać poziom tlenku węgla we krwi, a tym samym zwiększy się jej natlenienie.
  16. Twoja skóra będzie wyglądać ładniej i młodziej, a paznokcie i zęby nie będą przebarwione na żółto.
  17. Palenie zwiększa ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, a tym samym ślepoty - palacze są na nią narażeni cztery razy bardziej.
  18. Przerwiesz proceder badania skutków palenia na zwierzętach. Do dziś m.in. na psach bada się skutki palenia tytoniu na nasze zdrowie.
  19. Osoby genetycznie narażone na reumatoidalne zapalenie stawów w przypadku palenia papierosów jeszcze bardziej zwiększają ryzyko zachorowania na tę chorobę.
  20. Będziesz lepiej spać - palacze często odczuwają zmęczenie nawet po przespanej nocy, bo nikotyna może powodować zaburzenia snu.
To nie wszystkie powody, jakie przychodzą mi do głowy, ale myślę, że tych dwadzieścia wystarczy, by każdy znalazł choć jeden dla siebie. A jak to jest z Wami? Palicie? Udało się Wam rzucić? Czy może ten nałóg jest Wam zupełnie obcy?